Türk olarak doğdu, Etiyopyalı olarak öldü!
Hollanda Şahin'i aldı Etiyopyalı yaptı!
Türk otomobil kuruluşu TOFAŞ'ın uzun yıllar Türkiye'de ürettiği otomobil "Şahin" Etiyopyalı oldu! Hem de Etiyopya'nın ilk "yerli arabası" olarak yeni bir yaşama başladı! Bir iki yıl öncesine dek Etiyopya'da üretimi sürdü. Sonra orada da bitti. Türk doğdu, Etiyoyalı öldü...
Hollandalılar Türk arabasını aldılar, sattılar,
Hollandalı Trento Engineering BV adlı kuruluş, Etiyopyalı Ethio-Holland adlı kuruluşla ortak bir fabrika kurdu. Fabrikanın parası Hollanda'nın "gelişmekte olan ülkelere yardım sandığı"ndan geldi.
Bu Hollanda-Etiyopya ortaklığı, Etiyopya koşullarına uygun bir araba arayışına girdi. 2005 Yılında kurulan ortaklık, üretilecek ilk model olarak Tofaş'ın Şahin'ini seçti. Bunun nedeni, Şahin'in Etiyopya koşullarına uygun olması. İlk olarak Tofaş Etiyopya'ya tümüyle Türkiye'de üretilen araçları 2006 yılında gönderdi. Ondan sonra üretim Etiyopya'da sürdü. Araçların parçalarının %70'i Türkiye'den geliyor.
Bu arada Hollanda-Etiyopya ortaklığı modelin adını "Şahin"den "Docc"a çevirdiler. Docc "Dutch Overseas Car Company"nin (Hollanda denizaşırı araba kuruluşu) kısaltması. Şahin'e yeni adı "Docc" ile bu kuruluşun ağ sitesinden bakmak için tıklayın.
Son Türk Otomobil Modeliydi...
"Türk otomobili" üretme çabaları 1961'da "Devrim" ile başladı. 4 Ay gibi kısa bir sürede deneme amaçlı birkaç tane üretildi.
Ancak Türkiye toplu üretilen ilk yerli arabaya Koç Holding'in çabaları ile ulaştı. Anadol ilk toplu üretilen Türk arabası olarak 1980'lerin ortasına dek üretildi.
Anadol'dan birkaç yıl sonra, yine 60'lı yıllarda Tofaş "Murat" adı altında Fiat'ın 124 modelini üretti. Daha sonraki yıllarda Tofaş, Fiat'ın 131 modelinde değişiklik yaparak kendi "Kuş" dizisini çıkardı. Şahin de bu "Kuş" dizisinin en iyi modeliydi.
Şahin ayrıca tasarımı Türk olan son Türk otomobiliydi... Ondan sonra Türk fabrikaları yabancı markalara çalışacaklardı...
Mısır'da bir Tofaş Şahin.
Başbakan Erdoğan "Yerli araba"dan sözetti ama lafta kaldı
Daha sonraki yıllarda, Türk otomobil fabrikaları kendi modellerini üretmeyi bıraktılar ve yabancı otomobil markalarının üretim birimlerine dolaştılar. Son 5 yıl içerisinde başbakan Tayyip Erdoğan sık sık "Türk otomobili üretme" konusunu dile getirdi. Bazı modellerden sözedildi. Ancak bunlar lafta kaldı.
No comments
Cocuklugumun en yaygin araba modeliydi... Eski gunlerimi andim simdi bak... Benim anlamadigim bu araba o kadar cok yaygindi sonra birden ortadan kalkti. O denli az var ki simdi Turkiye'de yollarda!
Bence Şahin'e "Türk arabası" demek yanlış. Sonuçta italyanların Fiat 131 modelinin alınıp değiştirilmiş sürümü. Diyesim, temelden tasarlanmış bir model değil.
Fiat'ın Regatta tasarımı üzerine dayalı bir tasarım Şahin. Ama sonuçta oradan yeni bir tasarım yaratılmış. Burada önemli olan, bu model başka ülkelere satıldığında, İtalyanlara lisans parası öemeye gerek kalmıyor. Bu açıdan önemli. Bu zamanda kimse sıfırdan yeni tasarım yapmıyor ki.
nerden nereye...
O bir zamanlar KARTAL idi!