Yorgan gitti kavga bitti: Transavia projesi kaldırıldı, Air France pilotları grevi sonlandırdı.

image

 

Bilindiği gibi Fransız havayolları (Air France) birkaç yıl önce, Hollanda'nın KLM ile Transavia havayollarını satın almıştı. Transavia KLM'nin "ucuzcu", ya da öteki adıyla "dolmuş" havayolu. Fransızlar Transavia'yı büyüterek, bütün Avrupa'ya çalışacak, çok sayıda uçağı olan bir havayolu yapmak istediler. Ancak Air France'ın pilotları bu planı sevmedi ve greve gitti. Sonuçta da kazandılar. Air France, "Transavia'yı büyüme" planlarından vaz geçti.

Air France Transavia'yı neden büyütmek istedi?

Bir kere bütün Avrupa'da, daha doğrusu yeryüzünde, yolcular artık "ucuzcu" havayollarını yeğliyorlar. Bunun en iyi örnekleri, here biri uçak sayısını yüzlerce uçağa çıkaran Ryanair ile Easyjet havayolları. Bu tür havayolarının servisleri iyi değil. Daha doğrusu yok gibi. Eğer uçakta su, yiyecek, çay vb isterseniz, elinizi cebinize atıp para ödemeniz gerekiyor. Öteki havayollarında uçağın yüklüğüne vereceğiniz bavul 20 ya da (THY gibi) 30 kiloya dek bilet ederinin içindeyken, ucuzcularda ek para ödemeniz gerekiyor.

Ucuzcu havayolları ile havaalanı-kent arası 125 km!

Ucuzcu havayollarının bilet ederinin içindeki tek şey sizi A havaalanından B havaalanına uçuran koltuk. Bazen bunu da biraz yamuk yapıyorlar. Örneğin Ryaniar ikincil havaalanlarına uçuyor. Eğer Ryanair'den "Frankfurt" bileti alırsanız, Frankfurt'un 125km batısındaki "Hahn" havaalanına iniyorsunuz... Ryanair bir ara Hollanda'nın Lelystad kentindeki havaalanına uçup burasını "Doğu Amsterdam" havaalanı olarak pazarlamak istemişti ancak olmadı.

Ancak özellikle bilet önceden alındığında ucuz olduğu için, yolcular bu tür havayollarını seviyorlar.

Ucuzcu havayolları çalışanlarını da ucuza çalıştırıyor...

Bir de ucuzcu havayolları çalışanlarına daha az para ödüyorlar. Bu da çok önemli giderler açısından.

Dolayısı ile, Air France bilet ederleri düşük, çalışanlarına daha az para veren Transavia'yı büyüterek pazardaki gücünü arttırmak istedi. Ancak Fransız pilotlar ileride bunun kendileri için iyi olmayacağını görerek engellediler.

Hollanda için kötü oldu

Transavia büyüseydi, Amsterdam için iyi olacaktı. Daha çok Amsterdamlı, ya da Hollandalı iş bulabilecekti. Hem Transavia'da çalışan, hem de Amsterdam Schiphol havaalanında iş olanakları artacaktı. Bu açıdan, bu planın uygulanmaması kötü oldu.

Öte yandan, uçuş sayısı da artacağı için, Amsterdam ile çevresindeki gürültü oranı da doğal oarak artacaktı. Bu açıdan da iyi oldu denebilir.

Ünlü ajax futbolcusu Cruyff'un dediği gibi, "Her kötüdurumun bir iyidurumu vardır". (Hollandacası. "Ieder nadeel heb zijn voordeel")

 

Latest comments

No comments

Hollandalı Türkler

Hollandalı Türkler

Hollanda'da yaşayan Türklerin birbirleri ile ortak konuları tartışmaları amacına katkıda bulunmayı umuyoruz.